Hoe overleef ik – Sinterklaas

Hij komt, Hij komt,
de lieve goede Sint,
mijn beste vriend, jouw beste vriend,
de vriend van ieder kind.

Hoewel het voor jong en oud een feestje is als Sinterklaas weer in het land is, is het voor menig Nederlander ook een vrijbrief onbeperkt kruidnoten, chocoladeletters en suikermuizen te snoepen.

De verleidingen zijn al vanaf augustus te koop en liggen meteen overal. Bij de koffie / thee, op de toonbank van de winkel, bij een goede vriend(in) en zelfs in je schoen!

Het is altijd goed om te weten hoeveel kilocaloriën (energie) en suikers deze lekkernijen precies geven. Helemaal onderaan vind je een fotoreeks met bijpassende informatie.

Gelukkig is het niet zo dat je de sinterklaasperiode zomaar aan je voorbij moet laten gaan. Maar hoe kun je deze periode zo goed mogelijk aanpakken zonder al te veel te moeten laten?

  1. Houd je hoofd erbij. Ongemerkt eet je veel meer dan je wilt. Het is ook zo lekker! Eet met aandacht en geniet er optimaal van.
  2. Kies bewust. Kies er bijvoorbeeld bewust voor om iedere avond 1 handje kruidnoten of een stukje van je (pure) chocoladeletter te nemen en dit niet elke kop koffie / thee te doen.
  3. Koop slim in. Door niet al met kruidnoten, chocoladeletters en banketstaven te beginnen voordat Sinterklaas daadwerkelijk in het land is, houd je de schade beperkt. Vries na pakjesavond de banketstaaf eventueel in en bewaar deze voor een geschikt moment.
  4. Koop kleine verpakkingen. Zo voorkom je dat bijvoorbeeld de grote zak kruidnoten op moet voordat de kruidnoten zacht en / of taai (op z’n Twents: ‘slof’) worden. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere lekkernijen.
  5. Wees creatief. Neem je yoghurt met muesli als ontbijt? Op zondag kun je de muesli misschien wel vervangen voor een handje kruidnoten. Neem dan ’s avonds bij de koffie (van tip 2) niet ook nog een handje. Natuurlijk blijft muesli een verantwoordere keuze, maar heel soms kan dit best.
  6. Een dag geen sinterklaas lekkernijen is geen drama. Hoewel de sinterklaas periode maar 2.5 weken duurt, is het niet erg om af en toe gewoon je normale ritme te volgen. Probeer slechts 3 dagen per week jezelf te trakteren. Zo raak je ook niet gewend aan de traktatie ’s avonds of door de yoghurt en pak je na de feestdagen makkelijker je normale ritme weer op.
25 gram kruidnoten | 115 kcal | 19 gram suiker
40 gram melk mini-chocoladeletter | 204 kcal | 25 gram suiker
35 gram roomboter banketstaaf | 152 kcal | 12 gram suiker

About the author: Martin