10 redenen voor – beter ontbijten

Ontbijten is belangrijk! Vandaar dat we daar vandaag even bij stil staan.
Ontbijt jij? Zo ja, hoe doe je dat?

Er zijn vele verschillende manieren om te ontbijten:

  • vloeibaar zoals melk, drinkontbijt of drinkyoghurt.
  • vast zoals broodjes, yoghurt of pap.
  • langzaam zoals er ’s ochtends een uurtje voor uittrekken.
  • snel zoals op de fiets een broodje eten.
  • veel zoals een heel ontbijtbuffet bij een luxe hotelovernachting.
  • weinig zoals enkel een glaasje water.

Wat is een goed ontbijt en waar moet deze aan voldoen? Is een ontbijt eigenlijk nodig?

De officiele definitie van het ontbijt is: ‘De eerste maaltijd van de dag.’.

Deze definitie is vrij breed, al zeg ik het zelf. Ik zou hem zelf liever omschrijven als: ‘De eerste maaltijd van de dag die altijd rond dezelfde tijd wordt genuttigd en waar regelmatig mee gevarieerd wordt.’.

Volgens het Voedingscentrum bestaat het beste ontbijt uit ongeveer 300-400 kcal. Dit komt ongeveer neer op 20% van je totale daginname van kcal. Natuurlijk heeft de totale daginname van kcal te maken met de hoeveelheid die je per dag beweegt.

Hoe vul je het ontbijt dan het beste in?

  • Volkoren brood – weten wat je erop kunt doen? Check http://bit.ly/1qiiY6b
  • Magere of halfvolle zuivel – melk, yoghurt, kwark, enz.
  • Volkoren granen – muesli, havermout, Brinta, enz.
  • Fruit – appel, peer, mandarijn, kiwi, mango, banaan, enz.

Oke, we weten nu wat een ontbijt inhoudt en hoe we deze in kunnen vullen. Maar nu hoor ik jullie gewoon afvragen: ‘Waarom zou ik ontbijten?’.

Vandaar deze 10 redenen om beter te ontbijten:

  1. Niet gewend om te ontbijten? Geen probleem! Bouw dit rustig op. Het went vanzelf.
  2. Ontbijten zorgt voor nieuwe energie (kcal) om de dag mee te beginnen.
  3. Je kunt het ontbijt best een uurtje uitstellen (tot op school / je werk) als dat beter uitkomt.
  4. Het ontbijt is een goede manier om al vroeg op de dag aan wat vitamines (B vitamines in brood) , mineralen ( calcium in zuivel) en vezels (uit havervlokken) te komen.
  5. Het ontbijt brengt de spijsvertering op gang.
  6. Het ontbijt zorgt voor betere prestaties op werk of school.
  7. Je zult gedurende de dag minder snack-neigingen hebben naar ongezonde dingen.
  8. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die wel ontbijten vaker een gezond gewicht hebben dan niet-ontbijters. Waarschijnlijk heeft dit een link met reden #7
  9. Het ontbijt is het perfecte moment om gezellig samen aan tafel te zitten of om rustig in je eentje de dag te gaan visualiseren. Wat ga jij vandaag doen?
  10. Ontbijten is lekker en hoeft helemaal niet saai te zijn!

Ontbijtse!

About the author: Martin